Det er noe helt eget å reise med tog. Sitte å se ut på landskapet, så nært, men samtidig så raskt i fart forbi. Og Flåmsbanen er kanskje den vakreste av dem alle der den slynger seg via 21 tunneler gjennom den bratte Flåmsdalen i Aurland, Sogn og Fjordane. Det er faktisk sant at det skal to lokomotiver til for å bremse ned mot Flåm. Så bratt er det. Men på vei opp mot Myrdal krabber toget langs fjellsiden. Like spennende er dét.
I dag er Flåmsbanen en av Norges største turistattraksjoner, men fjord- og fjellrikets flotte natur har trukket folk fra fjern og nær, lenge før banen ble bygget i første halvdel av 1900-tallet.
Kjør Oslo–Bergen (E16) for å finne frem til Flåmsbanen. Togturen går langs den trange og frodige Flåmsdalen fra Myrdal stasjon på høyfjellet (867 moh.) til Flåm stasjon (2 moh.) ved Sognefjorden. Det er langt til nærmeste storby, men likevel lett å finne frem til Flåm med både tog, bil og båt.
Ta Flåmsbanen og se smale dalfører dekorert med gårdshus og røde låver. Far gjennom tunneler i stupbratte fjell og forbi dramatiske fossefall. Se en og annen geit fra setrene lenger oppe på vei ned fjellsidene. Hør historien om Flåmsbanen via høytalerguide på 15 ulike språk. Strekk beina når toget gjør et stopp ved Kjosfossen. Spis lunsj på Café Rallaren i den gule stasjonsbygningen på Myrdal. Smak gjerne på gammeldags «rallarsuppe» og rund av måltidet med en mer nymotens pannacotta - servert med brunost.
Og som om det ikke var nok. Ta Flåmsbanen til Myrdal og trill ned Rallarvegen på sykkel. Det var opprinnelig en anleggsvei i forbindelse med bygging av Bergensbanen. I dag er Rallarvegen en av Norges mest populære sykkelveier, og går parallelt med Flåmsbanen.
© Copyright. Materialet må ikke gjengis uten skriftlig tillatelse.