Det er klart at verdens - kanskje - aller vakreste togreise har en historie å fortelle. Klart det. Flåmsbanamuseet formidler hvordan det var dengang da den 20 km lange Flåmsbanen med 20 tunneler ble oppført i første halvdel av 1900-tallet.
Det var først og fremst et fysisk løft gjennom den bratte og trange Flåmsdalen. Nesten uten moderne hjelpemidler, men med sterke rygger og armer som tok i et tak, la rallare skinner og sprang i fjellet. Flåmsbanen er også et ypperlig eksempel på flott ingeniørkunst. Det er faktisk sant at det skal to lokomotiver til for å bremse ned mot Flåm. Så bratt er det.
I 1980 anslo Stortinget at Flåmsbanen skulle frakte 22 000 passasjerer i året. I dag er det mange, mange flere årlige reisende med Flåmsbanen (Myrdal-Flåm).
Flåmsbanamuseet har gratis adgang, og ligger i den gamle togstasjonen på Flåm.
© Copyright. Materialet må ikke gjengis uten skriftlig tillatelse.